مروری تفسیری بر جایگاه اخلاق در پارادایم های مدیریت دولتی

بیگمان تقویت اخلاقیات و توجه به ارزش­ها در بخش دولتی و خدمات عمومی می­تواند نقشمهمی را در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان­های عمومی و به تبع آن افزایشمشروعیت این سازمان­ها در انظار عمومی ایفا کند.

بی گمان تقویت اخلاقیات و توجه به ارزش­ها در بخش دولتی و خدمات عمومی می­تواند نقش مهمی را در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان­های عمومی و به تبع آن افزایش مشروعیت این سازمان­ها در انظار عمومی ایفا کند. آنچه که ما در این مقاله به آن می­پردازیم، نگاهی تفسیری به اخلاق و مدیریت دولتی است، به نحوی که ابتدا در قالب نگرشی مفهومی به تحلیل؛ مدیریت دولتی؛ اخلاق و ارزش­ها پرداخته و سپس ضمن تحلیل تقسیم­بندی رویکردهای مدیریت دولتی و سردرگمی­های مطرح در این زمینه؛ جایگاه اخلاق را در سه پارادایم اصلی؛ رویکرد سنتی اداره[1]، مدیریت دولتی نوین[2] و رویکرد خدمات دولتی نوین[3] تحلیل می­کنیم و در نهایت رویکردهای آینده مدیریت دولتی و اخلاق را مطرح می­کنیم.

واژگان کليدي

اخلاق، ارزش­ها، مدیریت دولتی، مدیریت دولتی نوین، خدمات دولتی نوین

علاءالدین رفیع زاده


[1] Public Administration

[2]New Public Management

[3] New Public Service

کلیه حقوق این سایت متعلق به www.rafiezadeh.ir می باشد. 1404 - 1392©