آیا اصلاح نظام اداری باید جزء اولویت ها باشد!؟
(به بهانه انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم!!)
دکتر علاءالدین رفیع زاده
مقدمه- این روزها بحث انتخابات در کشور ما داغ شده و هرکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم شعارها و برنامه های (البته بهتر است بگوییم کشکول آرزوها) خود را ارائه می دهند. با بررسی اجمالی اغلب این شعارها و برنامه ها به این نتیجه می رسیم که اکثر آنها به درستی، ارتقای شاخص های اقتصادی، اجتماعی، زیربنایی و تولیدی و مواردی از این دست را که حاصل خروجی برنامه های عملیاتی و اجرایی در نظام اداری و اجرایی کشور هستند، بطور جدی مورد توجه قرار داده و مدعی تحقق آنها در طول دوره ریاست جمهوری خود هستند. بدیهی است تحقق این برنامه ها نیازمند ملزوماتی است که بدون توجه به آنها نمیتوان امیدی به تحقق آنها داشت. برای مثال؛ لازم است وضع موجود و ظرفیت های آن در هریک از حوزه ها مشخص شود، منابع مالی لازم برای تحقق آنها برآورد و به درستی تخصیص یابد، عوامل اجرایی در سطوح مختلف تمرکز خود را بر اجرای دقیق برنامهها قرار دهند، نظامات لازم و ساختار اجرایی کشور برای تحقق برنامه های اجرایی تنظیم شود و ... . اما نقطه مشترکی که متضمن اجرای مناسب برنامه ها باشد، برخورداری از نظام اداری و اجرایی روان به معنی عام به عنوان بستر اجرای این برنامه ها است. به بیان دیگر، تقریبا در تمام مدل های تعالی در نظام های مدیریتی و برنامه ریزی رایج دنیا، دو گروه معیار وجود دارد. گروه اول معیارهای خروجی و نتیجه (Results) هستند، درست همانند شاخص هایی که در سطرهای بالا مورد بحث قرار گرفت اما برای تحقق این معیارهای نتیجه، نیازمند اصلاح و تقویت معیارهای توانمندساز ((Enablers، هستیم و بدون تقویت و اصلاح آن، خروجی موردنظر محقق نمی شود. در این یادداشت، نظام اداری و اجرایی کشور به عنوان اولین و مهم ترین توانمندساز در این ارتباط مورد بحث قرار گرفته و لزوم توجه و برنامه ریزی دقیق برای اصلاح و همراستا کردن آن با خروجی های برنامه توسط نامزدهای ریاست جمهوری تبیین می شود.
چرا نظام اداری مهم است؟- مدیریت دولتی همواره با موضوع توسعه مرتبط بوده است و نظام های اداری از دیرباز با یاری بوروکراسی های خود به طراحی و اجرای پروژه های عظیم توسعه ای پرداخته اند. در واقع زمان پیدایی دولت ها، مدیریت توسعه همواره بخش جدانشدنی و میدان فعالیت امور دولتی بوده است( فقیهی و دانایی90). نظریه پردازان مدیریت توسعه، به نقش و اهمیت نظام اداری و بوروکراسی در ایجاد تحول در کشورها توجهی خاص داشته اند. به نظر آنها هدف های دوگانه توسعه اقتصادی و ملت سازی از طریق مداخله وسیع دولت امکان پذیر است و نظام اداری و بوروکراسی، دلسوزترین نهادی است که می تواند وظیفه پیشبرد توسعه را بر عهده بگیرد(siffin:1976). بنابراین این اندیشه که اصلاحات اداری پیش نیاز مدیریت توسعه است آن چنان بالا گرفت که برخی از صاحب نظران پیشنهاد کردند، توانایی های اداری را با هر هزینهای که داشته باشد باید ارتقا داد حتی اگر ارزش های آزادمنشانه را به خطر اندازد. به همین دلیل اسمان (Esman:1980) معتقد بود، باید توانمندی های نظام اداری و بوروکراسی را افزایش داد و این مستلزم تلاش برای حرفه ای تر و مستقل تر کردن آن است و نه نظارت بر آن.
برخی صاحب نظران، نظام اداری را به باند فرودگاهی تشبیه می کنند که قرار است هواپیما در آن نشست و برخاست کند. بدیهی است که اگر باند مذکور هموار و مناسب نباشد، چه بسا آسیب جدی به بهترین هواپیمایی که قرار است از این باند استفاده کند، خواهد زد. این مثال روشن نشان دهنده اهمیت فوق العاده نظام اداری است. فرض کنید رونق تولید و مانع زدایی در این زمینه به عنوان یکی از اهداف دولت در نظر گرفته شده است. چه زمانی این هدف محقق می شود؟ پاسخ ها متنوع هستند. برای مثال لازم است شروع کسب و کارها به آسانی و در کوتاه ترین زمان انجام شود، تمام فرایندهای مرتبط با هدف باید شفاف، روشن و قابل پایش باشد، افراد متولی بایستی براساس شایسته گزینی، تخصص، تعهد، دارای روحیه تحول گرا، پاسخگو و ... انتخاب شود، بودجه موردنیاز به درستی و بموقع تخصیص داده شود، ساختار سازمانی متناسب با هدف مورد نظر طراحی شود، منابع انسانی مرتبط با هدف، درست انتخاب شده و انگیزه لازم داشته باشند، نظام پرداخت متناسب با عملکرد تنظیم شود، نظام ارزیابی دقیق طراحی و اجرا شود و ... . همانطور که ملاحظه می شود، تمام پاسخ های فرضی در چارچوب نظام اداری تعریف میشود که اگر بدرستی طراحی و اجرا نشود، بدیهی است تبدیل به بزرگترین مانع در جهت تحقق هدف مورد نظر می شود.
اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که، اصلاح نظام اداری به آسانی اصلاح باند فرودگاه نبوده و بسیار پیچیده است. مطالعه انجام شده در بانک جهانی نشان می دهد از سال 1980 تا 1997 تنها 33 درصد پروژه های اصلاح خدمات عمومی موفق بوده است. هیدن(Hyden’s model). یک مدل چهار سطحی را مطرح می کند و استدلال میکند که هریک از چهار سطح، هر کدام موانعی را به نوبه خود در موفقیت برنامه های اصلاح نظام اداری ایجاد می نمایند. این چهار سطح عبارتند از:
سطح
|
مفهوم
|
فعالیت
|
متا meta
|
حکومت
|
سیاستها
|
ماکرو macro
|
توسعه سازمانها و موسسات
|
سازمانها و موسسات
|
مسو meso
|
سیاستگذاری و مدیریت استراتژیک
|
خط مشی و استراتژی
|
میکرو micro
|
مدیریت عملیاتی
|
اجرا
|
تجربه برخی کشورها از جمله مالزی در این زمینه قابل توجه می باشد که بحث در مورد آن در قالب این یادداشت امکانپذیر نیست ولی به عنوان مثال مالزی در برنامه های اصلاح، به موضوع پرداخت بر مبنای عملکرد توجه ویژه ای داشتند و از این طریق قدرت اجرایی برنامه ها را به طور چشم گیری ارتقا داد. همانطور که اشاره شد، در هر چهار سطح عوامل مختلفی وجود دارد که در اصلاح و تحول موفقیت آمیز، تاثیرگذار است. اما مطالعات مختلف نشان می دهد که محدودیت سیاسی در صدر موانع قرار دارد. دسته بندی مشکلات موجود در این زمینه از دیدگاه بانک جهانی در جدول زیر خلاصه شده است.
عنوان مشکل
|
درصد نقش هریک از عوامل بر اساس ارزیابی صورت گرفته
|
ظرفیت سازی اداری و تامین منابع مالی
|
22
|
اجماع در انجام اصلاحات اداری
|
17
|
طراحی پروژه های اجرایی
|
17
|
تعهد دولت و حاکمیت
|
15
|
بحران های سیاسی و اقتصادی
|
13
|
تامین ابزار و وام های مورد نیاز
|
5
|
سرپرستی و کارمند گزینی
|
4
|
هماهنگی
|
4
|
بانک و مذاکرات
|
3
|
همان طور که مشاهده می شود، سه مشکل اول که درصدهای زیادی را به خود اختصاص دادهاند، در سطح کلان سیاسی(متا) مطرح هستند.
جمع بندی- نظام اداری روان، نه تنها به عنوان بستر توسعه و تضمین کننده اجرای برنامه های توسعه مطرح است بلکه به گفته برخی نظریه پردازان مثل لیپسکی (Lipsky) نقش مهمی را در میزان اعتماد مردم به حاکمیت دارد. لذا ضمن اشاره به این نکته که در سالهای اخیر اقدامات خوبی در تمام سطوح صورت گرفته که اشاره به جزئیات آن در این مجال ممکن نیست و در گزارشهای رسمی منتشر شده است(برای مطالعه اجمالی اینجا کلیک نمایید). توجه به نکات زیر در ادامه مسیر ضروری است:
1-اصرار بر انجام برنامه های تخصصی دستگاه ها برای تحقق اهداف تخصصی بدون توجه و اصلاح نظام اداری، همانند استفاده از تبر کند برای قطع یک درخت است (زمان بر و انرژی بر است).
2-درست است که توجه به اصلاح نظام اداری در تمام سطوح مدیریتی مهم و ضروری است اما نقطه شروع و رمز موفقیت در سطح اول (سطح متا) قرار دارد. لذا ضروری است مورد توجه نامزدها و رییس جمهور محترم آینده باشد.
3- ایجاد تحول در نظام اداری در مرحله اول نیازمند تصمیم و اراده واقعی برای انجام اصلاح در سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی بوده و در مرحله دوم تدوین برنامه دقیق اجرایی است.
4- برای مطالعه بیشتر به یادداشت قبلی از اینجا مراجعه نمایید.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:
فقیهی، ابوالحسن و دانایی فرد حسن(1390)، بوروکراسی و توسعه در ایران، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
Siffin, Wiliam J. (1979). Two Decades of public Administartion in Developing Countries. Public Adminisatratin Review v.36 No.1 pp.62-64
Milton J. Esaman. (1980). Development Assistance in public Administration, public Administration Review v.40 No.5 p.426
Lipsky Michael (1980) Street-Level Bureaucracy: The Critical Role of Street-Level Bureaucrats
دکتر علاءالدین رفیع زاده
www.rafiezadeh.ir