از اوايل دهه1990 دولت انگلستان تأکید قابل توجهی به ارائه خدمات عمومی نشان داد. یکی از ویژگیهای قابل توجه بخش خدمات عمومی در انگلستان در دهه1990 افزایش نظارت بر عملکرد بود که هدف اصلی آن، بهبود اثربخشي خدمات دولتي بود. در طول دهه گذشته و پس از نوآوریهای مهمي كه در نظام مدیریت عملکرد در بخش دولتی انگلستان حاصل شد در نهايت طرحي تحت عنوان توافقنامه خدمات عمومی (PSA) ارائه گرديد. در اصل، توافقنامه خدمات عمومی دربردارنده توافقات صریح، اهداف و شاخصهايي مشخص بود که بین وزارت دارایی و ادارات دولتی مستقل انگلستان به تاييد میرسيد که پس از آن در سراسر بخش دولتی انگلستان ضرورت اجرا پيدا میكرد. در واقع اصطلاح زنجیره طلایی نیز بیان کننده سلسله توافقنامههای عملکردی از سطوح بالای تصمیمگیری تا پایینترین سطوح اجرایی میباشد.در واقع اين مقاله به مطالعه تاثير توافقنامههای خدمات عمومی بر اندازهگیری عملکرد در بخش دولتي انگلستان ميپردازد. و به دنبال نهادینهسازی رويكردي براي اندازه گیری عملکرد در بخش دولتي و خدمات عمومي است. قلمرو مکانی مورد توجه در این مقاله، دو بخش پليس و خدمات درماني این کشور میباشد که به صورت مطالعه موردی، مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه دو بخش مذکور، بيانگر وجود برخي از زمینههای مشترک از کمبودها است. اول آن كه در هر دو بخش پلیس و خدمات بهداشتی، سطح توافق و سازگاري از نظر شاخص، اهداف و اولویتها نسبتا کم در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر با وجود تاکیدات بسیار در این زمینه، موضوع زنجیره طلایی به درستی ایجاد نشده است. دوم آن كه بررسی شاخصهای عملکرد در سطوح مختلف در هر دو بخش نشان میدهد که شاخصها از رشدي قابل توجه برخوردار بوده و در عین حال از درجه بالایی از سردرگمی در سطح محلی براي تعين اولويتها برخوردار است. سوم اين كه در هیچ یک از بخشهاي مورد مطالعه، شناسایی ارتباط بین اهداف و شاخصهاي عملكرد امكانپذير نبوده است. در نهایت، با توجه به نتایج این مطالعه میتوان به چند نکته مهم اشاره کرد:1) در مورد اندازهگیری عملكرد در بخش دولتی و تعيين شاخصها، نگرانیهايي وجود دارد. بنابراین، استفاده از ابزار مشابه براي اندازهگيري مقاصد مختلف در بسیاری از موارد به پیامهای اشتباه و رویکردهای معکوس برای اندازهگیری عملکرد و مدیریت منجر میشود.2) ابزار و یا شیوههای خاص میتواند به بهبود روند کلی طراحی و استفاده از اهداف و شاخصهای عملکرد كمك كند. شرکتهای بخش خصوصی پیشرفتهای زیادی در مورد تعريف استراتژی و تعيين نقشه راه داشتهاند و اعتقاد بر این است که سازمانهای بخش دولتی میتوانند از آنها بهره مند شوند، چرا كه استراتژيها ابزاري هستند كه به زمينه يا بخش خاصي محدود نيستند. 3) اگر چه سیستمهای اندازهگیری عملکرد میتواند نقش مهمی را در ارائه خدمات، اجرای استراتژی، و همسو نمودن تئوري و عمل ايفا نمايد لكن اين سوال مطرح است که آیا استقرار فراگیر «موضوع طلایی» در بخش دولتی عملی و یا مطلوب خواهد بود.
برای دریافت اصل مقاله اینجا کلیک نمایید