صفحه اصلی  |  راهنمای سایت  |  جستجو  |  پرسش و پاسخ  |  پست الکترونیک  |  ارتباط با ما
پنجشنبه 1 آذر 1403  
Thursday, 21 November, 2024  
    

  معرفی
  کتاب ها
  مقـالات
  قوانین و مقررات
  پرسش و پاسـخ
  سایتـهای مفید
  نظـرات و پیشنهـادات
  پاورپوینت های آموزشی

در جستجوی جام شیشه ایی: مدیریت عملکرد در دهه آینده

گفتاری برگرفته از هاتری(۲۰۱۰)؛ فصل دهم کتاب «مدیریت عملکرد در بخش دولتی» نوشته بوکارت و دیگران (2010) با عنوان؛ آینده مدیریت عملکرد، به مفهومی تحت عنوان«پارادوکسی در مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد» اشاره کرده و داستانی طرح می­کند، مبنی بر این­که؛ "گفته می­شود که در دفتر آلبرت انیشتین در دانشگاه پرینستون، تابلویی قرار داشت که روی آن نوشته بود: هر چیزی که توضیح داده می­شود نمی­تواند به حساب بیاید، و هر چیزی را که بتوان توضیح داد، قابل پاسخگویی نیست." این داستان کنایه از این است که؛ عملکردی که قابل سنجش نباشد، به عنوان عملکرد نیز به حساب نمی­آید. هاتری نیز در این مقاله به نوعی به چالش­های مدیریت عملکرد در یک دهه آینده اشاره کرده و به این مشکل مهم، صحه می­گذارد که، علیرغم توسعه تکنولوژی و مواجه شدن با انبوهی از اطلاعات عملکردی، همچنان برخی از مشکلات، که مهم­ترین آن سنجش عملکرد با استفاده از شاخص­های متناسب است، نیز پابرجا خواهد بود و از این گزاره استفاده می­کند که؛ تقریبا تمام دولتها در استفاده از اطلاعات عملکردی، به ویژه در سطوح دولت مرکزی و ایالت­ها ضعف دارند. به طور کلی هاتری، تحلیل­های خود را در این مقاله در دو حوزه دسته­بندی می­کند، حوزه اول مربوط به آورده­های ناشی از تکنولوژی و نرم­افزاری شدن مدیریت عملکرد است و حوزه دوم مربوط به چالش­های ناشی از این آورده­ها است. در حوزه اول مهم­ترین بحث­ها عبارتند از: مدیران و کارکنان حجم زیادی داده در اختیار خواهند داشت، اطلاعات از منابع مختلف قابل احصاء خواهد بود، قادر خواهیم بود تا داده­های عملکردی را در دهه آینده به طور مداوم و در زمان واقعی پردازش کنیم. این امکان برای مدیران فراهم خواهد شد که در شرایط اضطراری از قبیل جلسات مربوط به بودجه به صورت برخط به موضوعات و مشکلات اساسی پاسخ دهند، سازمان­ها به راحتی خواهند توانست تا مشتریان خود را پیگیری و پایش نمایند و لذا ردیابی مشتریان (ارباب رجوع) بعد از ارایه خدمات به آنها، بیشتر رایج خواهد شد، شهروندان راه­های مناسب بیشتری برای بیان خواسته­ها و شکایت­های خود خواهند داشت. وب سایت سازمان­های دولتی ساده­تر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مخصوصا اینکه مردم در استفاده از آن ماهرتر خواهند شد. توجه قابل ملاحظه­ای در همه سازمان­ها به پرداخت­ها خواهد شد، پایش هزینه خدمات، یک بخش طبیعی سیستم­های اطلاعات مدیریت خواهد شد که در آن هزینه ها به خروجی­ها و پیامدها مرتبط خواهد شد. مدیران بخش دولتی قادر خواهند بود اطلاعات عملکردی از موفقیت یا شکست فعالیت­ها را به سادگی و سهولت به دست آورند. در حوزه دوم و در مقابل این آورده­ها، بکارگیری و استفاده از اطلاعات عملکردی با مشکلاتی مواجه ­خواهند شد که برخی از آن­ها عبارتند از: اطلاعات عملکردی سازمان­های دولتی به راحتی در اختیار رسانه­های ارتباط جمعی قرار خواهد گرفت و از این طریق زمینه فشارها و انتقادات بیشتر فراهم خواهد شد. افزایش اطلاعات در دسترس و سهولت کسب اطلاعات و مواجه شدن با حجم انبوه اطلاعات، ضمن فراهم آوردن زمینه سوء استفاده از اطلاعات، تصمیم­گیری را نیز سخت­تر خواهد نمود. رسانه­ها علاقه زیادی به انتشار سریع اطلاعات ناخوشایند خواهند داشت. هزینه­های استقرار سیستم­های مرتبط با جمع­آوری داده­های عملکردی زیاد خواهد شد. دولت­ها به سمت پرداخت پاداش­های مادی، آن هم صرفا به پیامدهای فعالیت­ها حرکت خواهند کرد ...... اصل مقاله



تاریخ درج مطلب :  15/11/93  


کلیه حقوق این سایت متعلق به www.rafiezadeh.ir می باشد. 1398-1392©