در جستجوی جام شیشه ایی: مدیریت عملکرد در دهه آینده
گفتاری برگرفته از هاتری(۲۰۱۰)؛ فصل دهم کتاب «مدیریت عملکرد در بخش دولتی» نوشته بوکارت و دیگران (2010) با عنوان؛ آینده مدیریت عملکرد، به مفهومی تحت عنوان«پارادوکسی در مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد» اشاره کرده و داستانی طرح میکند، مبنی بر اینکه؛ "گفته میشود که در دفتر آلبرت انیشتین در دانشگاه پرینستون، تابلویی قرار داشت که روی آن نوشته بود: هر چیزی که توضیح داده میشود نمیتواند به حساب بیاید،و هر چیزی را که بتوان توضیح داد، قابل پاسخگویی نیست." این داستان کنایه از این است که؛ عملکردی که قابل سنجش نباشد، به عنوان عملکرد نیز به حساب نمیآید. هاتری نیز در این مقاله به نوعی به چالشهای مدیریت عملکرد در یک دهه آینده اشاره کرده و به این مشکل مهم، صحه میگذارد که، علیرغم توسعه تکنولوژی و مواجه شدن با انبوهی از اطلاعات عملکردی، همچنان برخی از مشکلات، که مهمترین آن سنجش عملکرد با استفاده از شاخصهای متناسب است، نیز پابرجا خواهد بود و از این گزاره استفاده میکند که؛ تقریبا تمام دولتها در استفاده از اطلاعات عملکردی، به ویژه در سطوح دولت مرکزی و ایالتها ضعف دارند. به طور کلی هاتری، تحلیلهای خود را در این مقاله در دو حوزه دستهبندی میکند، حوزه اول مربوط به آوردههای ناشی از تکنولوژی و نرمافزاری شدن مدیریت عملکرد است و حوزه دوم مربوط به چالشهای ناشی از این آوردهها است. در حوزه اول مهمترین بحثها عبارتند از: مدیران و کارکنان حجم زیادی داده در اختیار خواهند داشت، اطلاعات از منابع مختلف قابل احصاء خواهد بود، قادر خواهیم بود تا دادههای عملکردی را در دهه آینده به طور مداوم و در زمان واقعی پردازش کنیم. این امکان برای مدیران فراهم خواهد شد که در شرایط اضطراری از قبیل جلسات مربوط به بودجه به صورت برخط به موضوعات و مشکلات اساسی پاسخ دهند، سازمانها به راحتی خواهند توانست تا مشتریان خود را پیگیری و پایش نمایند و لذا ردیابی مشتریان (ارباب رجوع) بعد از ارایه خدمات به آنها، بیشتر رایج خواهد شد، شهروندان راههای مناسب بیشتری برای بیان خواستهها و شکایتهای خود خواهند داشت. وب سایت سازمانهای دولتی سادهتر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مخصوصا اینکه مردم در استفاده از آن ماهرتر خواهند شد. توجه قابل ملاحظهای در همه سازمانها به پرداختها خواهد شد، پایش هزینه خدمات، یک بخش طبیعی سیستمهای اطلاعات مدیریت خواهد شد که در آن هزینه ها به خروجیها و پیامدها مرتبط خواهد شد. مدیران بخش دولتی قادر خواهند بود اطلاعات عملکردی از موفقیت یا شکست فعالیتها را به سادگی و سهولت به دست آورند. در حوزه دوم و در مقابل این آوردهها، بکارگیری و استفاده از اطلاعات عملکردی با مشکلاتی مواجه خواهند شد که برخی از آنها عبارتند از: اطلاعات عملکردی سازمانهای دولتی به راحتی در اختیار رسانههای ارتباط جمعی قرار خواهد گرفت و از این طریق زمینه فشارها و انتقادات بیشتر فراهم خواهد شد. افزایش اطلاعات در دسترس و سهولت کسب اطلاعات و مواجه شدن با حجم انبوه اطلاعات، ضمن فراهم آوردن زمینه سوء استفاده از اطلاعات، تصمیمگیری را نیز سختتر خواهد نمود. رسانهها علاقه زیادی به انتشار سریع اطلاعات ناخوشایند خواهند داشت. هزینههای استقرار سیستمهای مرتبط با جمعآوری دادههای عملکردی زیاد خواهد شد. دولتها به سمت پرداخت پاداشهای مادی، آن هم صرفا به پیامدهای فعالیتها حرکت خواهند کرد ...... اصل مقاله