صفحه اصلی  |  راهنمای سایت  |  جستجو  |  پرسش و پاسخ  |  پست الکترونیک  |  ارتباط با ما
يكشنبه 15 مهر 1403  
Sunday, 6 October, 2024  
    

  معرفی
  کتاب ها
  مقـالات
  قوانین و مقررات
  پرسش و پاسـخ
  سایتـهای مفید
  نظـرات و پیشنهـادات
  پاورپوینت های آموزشی

گفتاری در خصوص مدل EFQM

مدل های مختلفی در خصوص ارزیابی عملکرد و هدایت سازمان به سمت تعالی توسط نظریه پردازان ارائه شده است. یکی از این مدل های مطرح که در کشور ما نیز تقریبا یک دهه ایی است توسط سازمانها و شرکت های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، مدل بنیاد اروپایی کیفیت (EFQM) می باشد. اما آن چه که بنده را وادار به نوشتن این یادداشت کرد، وجود این واقعیت است که؛ ماها (شاید) بر حسب عادت کمتر به محتوی واقعی این مدلها توجه می کنیم به عبارت دیگر توجه ما بیشتر به اسم و رسم مدل است برای مثال به دلیل این که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد پس مدل خوبی است. در حالی که واقعیت این است که نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط و ویژکیهای محیطی در یک کشور در مرحله اول و شرایط و ویژگیهای داخلی یک سازمان در مرحله دوم اقدام به انتخاب مدل بنیاد اروپایی کیفیت به عنوان مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان (یا هر مدل دیگری) نمود. در این نوشته قصد آن نداریم که وارد محورهای تخصصی مدل شویم (علاقه مندان می توانند در بخش مقالات و کتاب های این سایت، مطالب موجود دراین زمینه را دانلود و مطالعه نمایند) ولی در یک نگاه کلی، همه ما می دانیم که؛ درست است که چارچوب مدل برتري EFQM بر پايه نه حوزه ايجاد شده است. که پنج حوزه از آنها، گروه توانمند سازها را تشكيل مي دهند و بيان كننده نوع فعاليتهاي سازمان و چگونگي انجام آنها هستند و چهار حوزه باقيمانده گروه نتايج را تشكيل مي دهند و خواسته هايي را مشخص مي كنند كه سازمان بايد با اجراي توانمندسازها به آنها دست يابد. توانمندسازها متغيرهاي مستقل و نتايج متغيرهاي وابسته هستند. و لیکن خود این حوزه ها نیز حتی در کشورهای مورد استفاده نیز به صورت ادواری مورد بازنگری قرار گرفته است. اگر نگاهی به تاریخچه این مدل داشته باشیم ملاحظه خواهیم کرد که این مدل با تاسیس بنیاد مربوط در سال 1988 با هدف ” نيروي محرك بودن براي حفظ تعالي در اروپا“ و ایجاد بستر لازم در جهت درخشش سازمانهاي اروپايي در جهان شکل گرفت و در سال 1991 مدل EFQM را ارائه داد. 1995مدل نوع سازمانهاي عمومي طراحي و بکار گرفته شد و در سال 1996 نیز مدل نوع SME’s طراحي شد. در سال 1999بود که مدل بازنگري شده و بهبود اساسي در مدل داده شد و مفهوم RADAR در مدل، جدی گرفته شد. در سال 2001 ويرايش SME مورد توجه قرار گرفته و در سال 2003نیز مدل مجددا بازنگري شد. از سال 2003 تا سال 2010 مدل دستخوش تغییرات خاصی نشد اما در سال 2010 مجددا ویرایش جدیدی ارائه گردید(برای مشاهده ورژن۲۰۱۰ اینجا را کلیک نمایید). آخرین ویرایش مدل مربوط به سال 2013 می باشد (برای مطالعه ویرایش 2013 اینجا کلیک نمایید). جمع بندی اینکه؛ امید است در انتخاب مدل مذکور به عنوان مدل ارزیابی عملکرد به شرایط و ویژگیهای محیطی حاکم و همچنین شرایط و ویژگیهای داخلی سازمان خود توجه ویژه ایی داشته باشیم و با مطالعه و بررسی کامل و با کمک گرفتن از متخصصین حرفه ایی اقدام نماییم.



تاریخ درج مطلب :  04/05/92  


کلیه حقوق این سایت متعلق به www.rafiezadeh.ir می باشد. 1398-1392©