صفحه اصلی  |  راهنمای سایت  |  جستجو  |  پرسش و پاسخ  |  پست الکترونیک  |  ارتباط با ما
دوشنبه 28 مرداد 1398  
Monday, 19 August, 2019  
    آرشیو یادداشت ها

  معرفی
  کتاب ها
  مقـالات
  قوانین و مقررات
  پرسش و پاسـخ
  سایتـهای مفید
  نظـرات و پیشنهـادات
  پاورپوینت های آموزشی
لزوم توجه به مديريت عملكرد و بودجه‌ريزي عملياتي

در سالهاي اخير در خصوص مفهوم "مديريت عملكرد" (Performance Management)، اهميت و ضرورت و رويكردهاي مطرح در اين رابطه، ادبيات علمي تقريبا جامعي انتشار يافته است. در حال حاضر صاحب‌نظران مديريت نيز از نظام مديريت عملكرد  ادامه...


معرفی مدلی برای استقرار نظام مدیریت عملکرد

امروزه عملكرد و ارزيابي آن يكي از بحث هاي اصلي در سازمان ها به شمار مي رود براي اينكه يك سازمان عملكرد خوبي داشته باشد بايستي عملكرد آن از حيث سازمان، مديران و كاركنان به دقت مورد ارزيابي قرار گيرند. ادامه ...


گفتاری در خصوص مدل EFQM
مدل های مختلفی در خصوص ارزیابی عملکرد و هدایت سازمان به سمت تعالی توسط نظریه پردازان ارائه شده است. یکی از این مدل های مطرح که در کشور ما نیز تقریبا یک دهه ایی است توسط سازمانها و شرکت های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، مدل بنیاد اروپایی کیفیت (EFQM) می باشد. ادامه ... 

ده نكته مهم در حين جاري سازي BSC

اولين مساله مهم پيش از توسعه كارتهاي امتيازي، شفاف­سازي محتوا و مضامين استراتژيهاي سازمان است تا همگان ديدگاه مشتركي نسبت به راهبردها و اهداف و ارتباط منطقي استراتژيها با يكديگر در تحقق اهداف كلي سازمان داشته باشند.  ادامه ...


معرفی مختصر مدل شناخت برتري سازماني(CED)

مدل شناخت برتری سازمانی یکی از مدل های ارزیابی عملکرد و و به تبع آن شناخت برتری های یک سازمان در جهت برنامه ریزی مناسب برای بهبود عملکرد می باشد.اولين گام يك شركت در راه نيل به برتري و تفوق سازماني شناسايي و درك موقعيت است. به اين معني كه شركت ادامه ...


شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد

بخشنامه شاخص­های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی کشور به استناد بند (الف) ماده 3 آيين‌نامه اجرايي مواد 81 و 82 قانون مديريت خدمات كشوري تدوین و توسط جانشین محترم معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ادامه ...


کتاب راهنمای روش تحقیق در علوم اجتماعی منتشر شد

تألیف کنندگان کتاب که بیش از یک دهه در این حوزه تجربه تدریس و کاربردی کردن متدهای پژوهش را دارند، اقدام به نگارش این کتاب با رویکرد کاربری نموده­اند، باشد که مورد استفاده دانشجویان عزیز این مرز و بوم قرار گیرد. ادامه .....


کتاب مدیریت عملکرد در بخش دولتی منتشر شد

کتاب مدیریت عملکرد در بخش دولتی به عنوان جدیدترین کتاب مدیریت عملکرد، نگاه ویژه ایی نسبت به مطالب روز در حوزه مدیریت دولتی و ارتباط آن با مدیریت عملکرد در بخش دولتی دارد. هر یک از مترجمان کتاب کتاب حاضر، ادامه ....


در جستجوی جام شیشه ایی: مدیریت عملکرد در دهه آینده

گفتاری برگرفته از هاتری(۲۰۱۰)؛ فصل دهم کتاب «مدیریت عملکرد در بخش دولتی» نوشته بوکارت و دیگران (2010) با عنوان؛ آینده مدیریت عملکرد، به مفهومی تحت عنوان«پارادوکسی در مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد» اشاره کرده و داستانی طرح می­کند، مبنی بر این­که؛ "گفته می­شود که در ادامه ...


دستاوردها(outcome) یا خروجی ها(output) کدام مهم هستند؟ تجربه ایی از نیوزلند

مفاهیم؛ اثر (Impactپیامد (Outcomeستاده (Outputفرایند (Throughput) و ورودی (Input) از جمله متغیرهایی هستند که اندازه­گیری عملکرد در قالب آنها انجام می­شود. به عبارت دیگر ما می­توانیم با در نظر گرفتن رویکرد یک کشور، ادامه........


ابهام زدایی از برخی مفاهیم و مفهوم بهره وری و عملکرد

واژه­های؛ بهره­وری، عملکرد، سوددهی، کارایی، اثربخشی از جمله مفاهیمی هستند که معمولا توسط افراد به صورت های متفاوت و بعضا به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می­گیرد. این اشتباه هم در حوزه های آکادمیک و هم در حوزه های اجرایی قابل مشاهده می­باشد. این مقاله به درستی ضمن بررسی ادامه ...


اندازه گیری عملکرد تنها یک راه مدیریت عملکرد است

هالاچمی اشاره می کند که؛سوالات اساسی که با آنها روبرو هستیم عبارتند از این که؛ 1-چرا باید اندازه گیری از عملکرد داشته باشیم؟ 2-آیا هر اندازه گیری عملکردی منجر به بهبود عملکرد می شود؟ 3-جایگاه اندازه گیری عملکرد در مدیریت عملکرد کجاست؟ و 4- اینکه جایگاه مدیریت عملکرد در تئوری های مدیریت کجاست؟  ادامه ....


اندازه‌گيري عملكرد در بخش دولتي انگلستان: در جستجوی زنجیره ایی طلایی

از اوايل دهه‌1990 دولت انگلستان تأکید قابل توجهی به ارائه خدمات عمومی نشان داد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه بخش خدمات عمومی در انگلستان در دهه‌1990 افزایش نظارت بر عملکرد بود که هدف اصلی آن، بهبود اثربخشي خدمات دولتي بود. در طول دهه‌ گذشته و پس از نوآوری‌های مهمي كه در نظام مدیریت عملکرد در بخش دولتی انگلستان  ارائه گرديد. ادامه ...


انتشار کتاب جدید با عنوان؛ کاربرد مدلهای کمی در مدیریت عملکرد

با بررسی ادبیات دهه اخیر در خصوص مدیریت عملکرد و آینده آن، می­توان مباحث موجود در این زمینه را در دو حوزه دسته­بندی کرد، حوزه اول مربوط به آورده­های ناشی از تکنولوژی و نرم­افزاری شدن مدیریت عملکرد است و حوزه دوم مربوط به چالش­های ناشی از این آورده­ها است. در حوزه اول مهم­ترین بحث­ها عبارتند از: مدیران و کارکنان حجم زیادی داده در اختیار خواهند داشت، اطلاعات از منابع مختلف قابل احصاء خواهد بود، ادامه....


نظام اداری و نقش حیاتی بوروکرات های سطح خیابان

ارائه دهندگان خدمات اداری و شهروندی یا همان بوروکرات­های سطح خیابان، به منزله افرادی هستند که در پشت ویترین مغازه­های مجلل، نقش تعیین کننده­ایی در نحوه ارائه خدمات و تعیین کننده میزان رضایت مشتریان یا خدمت گیرندگان هستند. نقش این افراد تا آنجا مهم است که مردم یا شهروندان، آنها را به عنوان دولت می­شناسند. به عبارت دیگر ارزیابی مردم از عملکرد آنها همان ارزیابی از عملکرد دولت تلقی می­شود. ادامه ......


پنج موضوع مهم در تئوری سازمانهای دولتی و اداره امور عمومی

 بحث و گفت و گوی عمومی در ارتباط با مسائل اداری و مدیریت دولتی (که یک موضوع تخصصی است) در دید و بازدیدهای تعطیلات نوروزی بسیار داغ است. حوزه علوم اداری و مدیریتی از جمله حوزه هایی است که تقریبا عموم مردم در این ارتباط اظهار نظر می کنند که عمدتا اظهار نظرهای عامیانه و غیر علمی بوده و نشآت گرفته از این دیدگاه است که نظام اداری و مدیریتی یک موضوع علمی نیست!! این که چرا عموم مردم در حوزه های تخصصی سایر علوم مثل؛ پزشکی، مهندسی و ... کمتر از حوزه علوم اداری بحث می کنند؟، ادامه ....


بررسی تحلیلی برخی مفاهیم مرتبط با عملکرد

بی­گمان، توجه به فلسفه وجودی مفاهیم مطرح شده در حوزه­های مختلف علمی و استفاده درست از آن­ها لازمه موفقیت در درک درست و بکارگیری صحیح آن­هاست. مفاهیم؛ عملکرد، بازرسی عملکرد، سنجش عملکرد، نظارت بر عملکرد، ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد از جمله مفاهیمی هستند که متاسفانه در برخی موارد مشاهده می­شود که؛ به جای یکدیگر استفاده شده و مشکلاتی را در مرحله اجرا به وجود می­آورد. بنابراین نگارنده، در این مقاله مفاهیم مطرح شده را با استفاده از دیدگاه­های مختلف مورد تحلیل قرار داده و نقاط اشترک، افتراق و ارتباط آنها را در قالب مدل P5، ارائه داده ­است.برای دریافت اصل مقاله اینجا کليك نماييد.

 

 


دو موضوع کلیدی در اصلاح نظام اداری

این که اصلاح نظام اداری امری مستمر و دائمی است، موضوع بدیهی است، چرا که تحولات تکنولوژی و در کنار آن لزوم همراهی و هم نوایی فرایندها و روش های اجرایی، ساختارهای سازمانی، فرهنگ همراه با تکنولوژی و به طور کلی نرم افزارهای اجرایی برای توسعه یک کشور، ایجاب می کند تا همزمان با رشد تکنولوژی در تمام حوزه ها، اصلاح نظام اداری نیز با روندی همسان با تکنولوژی صورت گرفته و با ایجاد توازن در روش های اجرایی، توسعه یک کشور را تضمین نماید. اما  ادامه مطلب


ایجاد انگیزه در کارکنان عصر حکمرانی جدید: مروری بر پارادایم عملکرد

ایجاد انگیزه در کارکنان، همیشه یکی از مفاهیم اصلی و مورد بحث نظریه­پردازان در مکاتب مختلف مدیریت بوده است، اما وقتی صحبت از حکمرانی جدید به میان می­آید و در قالب آن سازمان­های مبتنی بر نتیجه، سازمان­های چابک، نگاه مشتری مدار و تصمیم­گیری­های شبکه­ایی مطرح می­شود، این سوال پیش می­آید که؛ حکمرانی جدید از مطالعات صورت گرفته در پارادایم­های سنتی در خصوص انگیزش، چه درس­هایی می­تواند بگیرد. ادامه مطلب


مروری تفسیری بر جایگاه اخلاق در پارادایم های مدیریت دولتی

بی گمان تقویت اخلاقیات و توجه به ارزش­ها در بخش دولتی و خدمات عمومی می­تواند نقش مهمی را در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان­های عمومی و به تبع آن افزایش مشروعیت این سازمان­ها در انظار عمومی ایفا کند. آنچه که ما در این مقاله به آن می­پردازیم، نگاهی تفسیری به اخلاق و مدیریت دولتی است، به نحوی که ادامه ...


انتشار ویراست دوم کتاب با عنوان: راهنمای گام به گام استقرار نظام مدیریت عملکرد

اين كتاب در واقع ويراست دوم كتاب قبلي با همين عنوان است كه با  تغييرات لازم و  بروزرساني مثال هاي مربوط بر اساس برنامه ششم توسعه تجديد چاپ شده است. اميد است مورد توجه مطالعه و استفاده كنندگان قرار گيرد.اطلاعات بیشتر

 


حکمرانی بدون دولت! بازنگری در تفکر اداره امور عمومی

حجم، اندازه، نقش و گستره دولت ­ها همیشه مورد بحث محققین حوزه مدیریت دولتی و اداره امور عمومی بوده است. این که تئوری دولت چیست؟ و نقش اصلی آن در میان دیگر بازیگران چگونه تعریف شده است؟ تعیین کننده میزان متغیرهای مذکور می باشد. آن چه که به استناد ادبیات نظری و پارادایم های مطرح در این حوزه می توان ادعا کرد این است که؛ تقریبا تمام فعالان و نظریه­پردازان حوزه اداره امور عمومی، ادامه مطلب


بوروکراسی سطح خیابان، پاسخگویی و اعتماد عمومی

چند هفته گذشته، یادداشتی را با عنوان "نظام اداری و نقش حیاتی بوروکرات های سطح خیابان" نوشتم، در این یادداشت تاکید داشتم که ارائه دهندگان خدمات اداری و شهروندی یا همان بوروکرات­های سطح خیابان، به منزله افرادی هستند که در پشت ویترین مغازه­های مجلل، نقش تعیین کننده­ایی در نحوه ارائه خدمات و تعیین کننده میزان رضایت مشتریان یا خدمت گیرندگان هستند. نقش این افراد تا آنجا مهم است که مردم یا شهروندان، آنها را به عنوان دولت می­شناسند. ادامه مطلب


یار دوازدهم، لازمه اصلاح نظام اداری !

شاید همه ما مواجه با این موضوع شدیم که وقتی برای دریافت خدمتی به یک سازمان یا موسسات عمومی ارائه دهندگان خدمات شهروندی مراجعه کردیم و خدمات مناسبی را دریافت نکردیم یا با کوتاهی ارائه دهنده خدمت مواجه شده و اعتراض کردیم، به جای ارائه دهنده خدمت، خود مردم اعتراض کردند، با مضامینی مشابه این که « آقا ولش کن، اگر اعتراض کنی لج بازی می کنه کار را به چند روز عقب تر هم موکول می کنه» واقعا چرا این گونه است؟ شاید دلیل اصلی این نوع  ادامه مطلب


چشم اندازی جدید برای اداره امور عمومی
   نحوه، فرایند و کم و کیف مشارکت سه حوزه؛ «دولت»، «بخش خصوصی یا بازار» و «جامعه مدنی» از بحث­های چالش برانگیز در رویکردهای جدید حکمرانی دولتی است. به طوری­که در برخی از رویکردها (مثل دولت خوب) مشارکت سه بخش مذکور به عنوان یک اصل در نظر گرفته می­شود و در برخی رویکردهای دیگر مثل حکمرانی خوب، شراکتی عمل کردن این سه بخش مبنای اصلی در سیاست­گزاری­ها و اجرای تصمیم­ها می­باشد. ادامه مطلب

معرفي مدلي برای کاهش استراتژیک هزینه ها

هزینه­ های (جاری) بالای نظام اداری در وضعیت کنونی از یک طرف و افزايش نيازها و انتظارات مردم و شهروندان از مسئولين و مديران از طرف ديگرلزوم توجه به استفاده مناسب از آنها و همچنين كاهش هزينه هاي مربوط و استفاده بهينه از منابع در اختيار را ضروري مي نمايد. در سازمانها بويژه سازمان هاي دولتي و خدماتي عدم استفاده كارا از منابع و امكانات در اختيار، از يك طرف منجر به اتلاف منابع و امكانات و بروز هزينه هاي اضافي و در نهايت افزايش قيمت تمام شده خدمات شده و از سوي ديگر موجب نارضايتي گيرندگان خدمات مي گردد. ادامه مطلب


کتاب مدیریت عملکرد پویا منتشر شد

بدیهی است، مدیریت عملکرد که در حال حاضر به عنوان یک گرایش تحصیلی مهم در مقاطع تکمیلی دانشگاه­های کشور مطرح شده است، نمی­تواند به عنوان یک موضوع ایستا و بدون توجه به تغییرات علمی، مطرح و عملیاتی شود. لذا به عنوان یک کارشناس، در ادامه تالیفات قبلی بر آن شدم با ترجمه این کتاب رویکرد جدیدی را که در حوزه مدیریت عملکرد در حال مطرح شدن است را معرفی کنم. نقشی که مدیریت عملکرد در پویایی شناسی سیتم­ها، توجه به نتایج ارزیابی­های سازمان در طول زمان ادامه مطلب


در مسیر اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری-دوره دوم

هزینه های بالای نظام اداری در وضعیت کنونی از یک طرف و افزايش نيازها و انتظارات مردم و شهروندان از مسئولين و مديران از طرف ديگر، لزوم توجه به اصلاح هوشمندانه نظام اداری وكاهش هزينه هاي مربوط و استفاده بهينه از منابع در اختيار از این طریق را ضروري مي نمايد. در سازمانها بويژه سازمان هاي دولتي و خدماتي، عدم استفاده كارا از منابع و امكانات در اختيار، عمدتا مربوط ادامه مطلب


چهار موضوع کلیدی در مسیر اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری-دوره دوم

حدود دو ماه پیش یادداشتی با عنوان «در مسیر اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری-دوره دوم» نوشتم، در این یادداشت ضمن  اشاره به ضرورت اجرای دقیق برنامه های اصلاح نظام اداری و نظر برخی از محققان از قبیل هیدن لزوم توجه به موضوع را در سه سطح؛ کلان (متا)، میانی (ماکرو) و اجرا (میکرو) مورد تاکید قرار دادم. در این ارتباط اقدامات انجام شده در دو سطح اول را تشریح کرده و تاکید داشتم اقدامات انجام شده  ادامه مطلب




کلیه حقوق این سایت متعلق به www.rafiezadeh.ir می باشد. 1398-1392©